Onko luentosalien viestiseinissä järkeä?

Kommunikointi, keskustelu, vuorovaikutus. Kaikki asioita joita luennoilla, yliopistolla tai missä vaan, oletetaan tapahtuvan. Kaikki taitoja joita täytyy omaksua työelämän kannalta. Ujoille ihmiselle nämä asiat saattavat olla kamalia, vaikka asia olisi mieluinen ja kiinnostava, kynnys kysyä kysymys kaikkien kuullen, on ylitsepääsemätön. Etenkin näinä aikoina kun ei tarvitse edes pahemmin puhelimessa puhua, vaan yhä useampi asia hoituu sähköisesti ja se saa meidät kääntymään enemmän sisäänpäin kuoreemme. Melko uutena ilmiönä tapahtumissa, luentosaleissa ja seminaareissa on käytössä nykyaikainen viestiseinä. Reaaliaikainen, kiinnostava ja nykyaikainen tapa osallistua luennoilla keskusteluun.

Täältä voi muuten lukea lisää tietoa viestintäseinästä:
https://wiki.uef.fi/display/opkmateriaalit/Aktivoivat+kyselyt+opetuksessa

Kuinka oppia viestintää?

Viestiseinä? Mikä ihmeen viestiseinä?

Viestiseinän mainittaessa tulee mieleen jonkunnäköinen sosiaalisen median kanava, jossa yleensä on viestiseinä. Tässä on tavallaan kyse samankaltaisesta asiasta, mutta joka on hyödynnetty luentosaliin asti. Tämä mahdollistaa kuuntelijoiden lähettää kysymyksiä luennon aikana ja saada niihin vastauksia ja herättää keskustelua muiden kanssa.
Tämä toimii monen eri sosiaalisen mediakanavan kautta. Twitter, Instagram, tekstiviesti ja web ovat vaihtoehdot joilla kommunikoida viestiseinän kautta.

Viestiseinän tarkoitus on lisätä kuuntelijoiden aktiivisuutta ja antaa näin rohkeutta kysyä itseä kiinnostavia kysymyksiä. Tämä saattaa jopa lisätä suullista keskustelua luennoilla ja innostaa myös vähän ujompia ja ei niin kiinnostuneita oppimaan asioita.
Viestiseinä voidaan muokata ulkoasultaan mieleiseksi, esim. vastaamaan oppilaitoksen tai yrityksen värimaailmoja, näin saadaan yhtenäinen ulkoasu viestiseinän ja vaikkapa nettisujen kanssa.

Onko viestintäseinä hyvä juttu?

Asiallista vai asiatonta?

Houkutus voi iskeä oppilailla, etenkin nuoremmalla sukupolvella, lähettää asiattomia ja aiheesta poikkeavia viestejä seinälle. Viestiseinällä on vapaus keskustella keskenään aiheesta, mutta asiattomuudet pitäisi jättää pois. Opettajat voiva puuttua keskusteluun ja yrittää estää niin hyvin kuin kykenevät asiattomuudet seinältä.

Viestiseinää pitäisikin käyttää vain positiiviseen keskusteluun joka koskee opiskeltavaa asiaa tai muuta opiskeluun liittyvää. Toisten solvaamiseen tai kiusaamiseen seinää ei saisi missään nimessä käyttää, sen takia seinä soveltuu paremmin vähän vanhempien oppilaiden luennoille, jotka tietävät hyvän maun rajan.

Paljon kuitenkin tapahtuu ihan asiaan liittyviä kommentteja, keskustelua ja esimerkiksi tehtävien jakoa ja vertailua.
Viestijä on mahdollisuus hallita ja poistaa ja näkyvyyttä rajata opettajan toimesta.

No onko siinä järkeä?

Aina tarvitaan uusia ideoita, ja sanoisin tämän olevan hyvä lisä nykyaikaiseen oppimiseen. Kaikenlainen kommunikointi on hyvää kommunikointia, ja tämä tosiaan saa oppilaat osallistumaan tavalla joilla he muutenkin kommunikoivat jokapäiväisessä elämässä. Maailma muuttuu ja meidän on pysyttävä ajan hermolla myös opiskelun kehittämisessä.

Oppilasryhmien ollessa suurempia kuin ennen, osallistuminen luennolla voi jäädä vähäiseksi osan oppilaista osalta. Viestiseinä mahdollistaa kaikkien osallistumisen, myös niiden ujompien. Itse en ainakaan tiedä mitään kamalampaa kuin joutua kysymään jotain kaikkien tuijottaessa.
Viestiseinillä voi myös keskustella luennolla käytävästä asiasta juuri niillä välineillä joita käytetään joka päivä muutenkin. Montako kertaa sinulla on puhelin kädessä päivän aikana? Kuinka usein käyt läpi päivän uutissyötettä instassa tai twitterissä, varmaan aika monta. On vain luontevaa siirtää oppiminen sellaisiin välineisiin mitä etenkin nuoret käyttävät, ja juurikin sen ansiosta innostuvat oppimisesta.

Osallistumisaktiivisuus saadaan tällä tavoin nousuun ja opiskelijat kiinnostumaan aiheesta. Oppiminen nousee uudelle tasolle kun annetaan enemmän vapautta ilmaista itseään ja mielipiteitään. Näinhän me teemme kuitenkin kirjoittaessamme päivitystä vaikka facebookiin.
Muiden viestejä on myös mahdollisuus peukuttaa eli tykätä toisten viesteistä, näin voidaan myös ottaa kantaa toisen kommenttiin ja selvittää kenen kommentti tai ehdotus saa eniten kannatusta tai huomiota. Näin voidaan laittaa käyntiin vaikka kysely asioista tai
Tulen siihen tulokseen että viestiseinä on hyvä ja positiivinen lisä opiskeluun.

Hyviä viestintätaitoja voi ehdottomasti opetella, ja alla on video, joka opettaa 6 tapaa hyvään kommunikaatioon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *