Miksi kävisin jollain nettisaitilla?

Mikä tekee käymisen arvoisen nettisivun?

Monella on tapana käydä joka päivä jollain samalla nettisivulla. Tällaisella sivulla on oltava jotain erikoista, joka saa sinne menemään joka päivä takaisin. Jos nettisivu ei muutu koskaan niin silloin siellä eri tarvitse käydä kuin harvoin. Tällainen sivu tuskin saa ainakaan vakiolukijoita. Sivuston pitää siis päivittyä usein, jotta siellä kannattaisi käydä. Tietysti jos hakee jotain tietoa ja se löytyy sivulta, jota ei päivitetä kuin harvoin niin yhden kerran sivusto on käymisen arvoinen. Jotta sivusto ansaitsee, että siellä käydään, niin se eteen pitää nähdä paljon aikaa ja vaivaa. Ilman sivuston päivitystä ja sen huolehtimisesta se vain jää unohduksiin.

Blogit vaativat lähes joka päivä jotain

Jos blogi on käymisen arvoinen, niin sitä pitää päivittää ainakin useamman kerran kuukaudessa. Jos blogia päivittää lähes päivittäin niin silloin se lukijat eivät häviä ja lopeta sen seuraamista niin helposti. Suosituimmat blogit päivitetäänkin lähes joka päivä. Blogin aiheiden pitää tietysti myös olla kiinnostavia. Vaikka kirjottaisi joka päivä niin se ei pelkästään riitä. Blogin pitäjän kannattaa siksi seurata blogin vierailuja jonkin taustaohjelman avulla. Ei kannata kirjoitella turhaan, jos ei halua välttämättä kirjoitella vian itselleen tai muutamalle muulle.

Käymisen arvoinen verkkokauppa

Jotta verkkokaupassa saa käymään ostajia, niin ei riitä pelkästään että perustaa vain jonkinlaisen verkkokaupan. Tuotteiden pitää tietysti olla sellaisia, että niitä halutaan tilata. Valikoiman pitää uudistua välillä. Erityisesti sesonkeihin mukautuminen tulee olla verkkokaupan kannalta hallussa. Jos kauppa myy esimerkiksi juhlamekkoja, ei kauniiden vanhojentanssimekkojen myyminen esimerkiksi keväällä ole hirmu järkevää; kannattaako niitä pitää silloin edes näkyvissä asiakkaille?

Mekko juhliin
Juhlamekkoja myyvän kannattaa miettiä omia sesonkejaan

Myös tarjouksia ja tarjouskampanjoita tarvitaan välillä. Niiden avulla saadaan houkuteltua verkkokauppaan lisää asiakkaita. Jos mietitään taas juhlavaatteita myyvää verkkokauppaa, voisi esimerkiksi syksy olla juurikin oikea sesonki laittaa vanhojentanssiasusteita tarjoukseen. Muuten kävijä voi ajatella ettei sivusto ole käymisen arvoinen, koska kaikki tuotteet ovat aina saman hintaisia ja useita tuotteita saa yleensä muualtakin. Verkkokaupan pitää myös toimia hyvin ja sen käyttöliittymän pitää olla toimiva. Jos ei meinaa saada selville mitä kaikkea sivustolla myydään, niin sinne tuskin tulee mentyä uudelleen. Verkkokaupassa maksaminen kannattaa tehdä myös mahdillisimman helpoksi. Joissakin verkkokaupoissa voi maksaa vain sähköpostiin saadun laskun perusteella. Tämä saattaa pelotella osan asiakkaista pois ja he eivät tilaakaan mitään. Nykypäivän verkkokaupan pitää mahdollistaa maksu siten että sen voi maksaa saman tien verkkopankissa.

Uutisaiheiset sivustot

Netissä on paljon sivustoja, joissa kerrotaan eri uutisia. Iltapäivälehdillä on omat sivustonsa ja esimerkiksi urheilu-uutisiin perehtyneitä sivustoja on myös. Tällaisissa sivustoissa uutisten pitää tietysti kiinnostaa lukijoita. Niiden pitää olla myös paikkaansa pitäviä. Jos sivusto jää jatkuvasti kiinni valheista niin lukijat varmasti vähitellen kaikkoavat. Tällaisen sivuston pitää myös päivittyä koko ajan. Sinne pitää ilmestyä aina mahdollisimman nopeasti uusi uutinen, joka liittyy sivuston aiheeseen. Jos muut sivustot ehtivät aina ennen niin sivusto menettää lukijoita. Jos lukija tietää että uusimmat uutiset löytyvät muualta niin he lukevat ne sitten sieltä mieluummin.

Muut nettisivut

Normaaleja kotisivuja näkee enää harvoin. Niistä on siirrytty blogien pitämiseen ja muihin keinoihin. Nykyään moni käyttää sosiaalisen median sivustoja paljon. Sivustolla on siis hyvä olla yhteyslinkki ainakin johonkin sosiaaliseen mediaan. Monilla yrityksillä on ne tärkeimmät asiat sosiaalisessa mediassa. Sen kautta he ilmoittavat asioista ja yrittävät saada asiakkaita. Yrityksen nettisivut eivät enää pelkästään riitä. Vierailijoita ei vain enää yksikertaisesti saa käymään normaaleilla sivuilla, joita ei koko ajan päivitetä. Sosiaalisen median kautta heitä kuitenkin saadaan houkuteltua sivustolle.

Mitä sivusto ei saa olla?

Aika harvalle sivustolle tullaan jos sinne ei pääse ilmaiseksi. Jotkut uutissivustot saattavat olla osittain maksullisia, mutta ilmeisesti joku sen maksaa. Sivusto ei saa olla vanhanaikaisen näköinen eikä huono käyttöliittymältään. Sivuston pitää myös toimia nopeasti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *